いろいろ感想を書いてみるブログ

短歌と洋楽和訳メインのブログで、海外ドラマ感想もあります

The Greatest (Cat Power) 和訳

洋楽和訳の注意書きです。

yuifall.hatenablog.com

The Greatest (Cat Power)

Songwriter: Chan Marshall

www.youtube.com

Once I wanted to be the greatest

No wind or waterfall could stall me

And then came the rush of the flood

Stars at night turned deep to dust

 

Melt me down

Into big black armor

Leave no trace of grace

Just in your honor

Lower me down

To culprit south

Make 'em wash a space in town

For the lead

And the dregs of my bed

I've been sleepin'

Lower me down

Pin me in

Secure the grounds

For the later parade

 

Once I wanted to be the greatest

Two fists of solid rock

With brains that could explain

Any feeling

 

Lower me down

Pin me in

Secure the grounds

For the lead

And the dregs of my bed

I've been sleepin'

For the later parade

 

Once I wanted to be the greatest

No wind or waterfall could stall me

And then came the rush of the flood

Stars at night turned deep to dust

 

 

直訳

 

Once I wanted to be the greatest

最高になりたいと思った時点で

No wind or waterfall could stall me

風も滝も私を引き留められなかった

And then came the rush of the flood

そして洪水が来た

Stars at night turned deep to dust

夜の星たちは深く塵になった

 

Melt me down

私を溶かして

Into big black armor

大きく黒い鎧の中に

Leave no trace of grace

恵みの痕跡などは残さず

Just in your honor

ただあなたの名誉にかけて

Lower me down

私を下に下げて

To culprit south

南の起源まで

Make 'em wash a space in town

街の空間を彼らに洗わせて

For the lead

案内のために

And the dregs of my bed

そして私のベッドのゴミ

I've been sleepin'

私は眠っていた

Lower me down

私を下に下げて

Pin me in

私に留め金をかけて

Secure the grounds

地面を固定して

For the later parade

後のパレードのために

 

Once I wanted to be the greatest

最高になりたいと思った時点で

Two fists of solid rock

硬い岩の2つの拳

With brains that could explain

説明できる脳

Any feeling

あらゆる感情を

 

 

*POI S2で知った曲です。意味はよく分かりません…。何か宗教的な意味が?

yuifall.hatenablog.com

*ほぼ直訳です。

 

 

意訳

 

かつて最高の人間になりたかった

どんな風も滝も私を引き留められなかった

そして大洪水がやってきて

夜の星々は星屑に変わった

 

私を溶かして、大きな漆黒の甲冑の中に

恩寵の痕跡などは残さず

ただあなたの名誉にかけて

私を連れて行って

南の、罪の源まで

導きのために街の空間を浄化して

私のベッドの残り物

私は眠っていたの

私を連れて行って

私をこの地に縛り付けて

パレードがやってくるから

 

かつて最高の人間になりたかった

私は硬い岩

2つの拳と、あらゆる感情を説明できる脳を持っていた

 

私は眠っていたの

私を連れて行って

私をこの地に縛り付けて

導きのために

私のベッドの残り物

私は眠っていたの

パレードがやってくるから

 

かつて最高の人間になりたかった

どんな風も滝も私を引き留められなかった

そして大洪水がやってきて

夜の星々は星屑に変わった

 

yuifall.hatenablog.com