いろいろ感想を書いてみるブログ

短歌と洋楽和訳メインのブログで、海外ドラマ感想もあります

I Feel Pretty/ Unpretty (Glee cast) 和訳

洋楽和訳の注意書きです。

yuifall.hatenablog.com

I Feel Pretty/ Unpretty (Glee cast)

www.youtube.com

I wish I could tie you up in my shoes

Make you feel unpretty too

I was told I was beautiful

But what does that mean to you

Look into the mirror who's inside there

The one with the long hair

Same old me again today

 

My outsides are cool

My insides are blue

Everytime I think I'm through

It's because of you

I've tried different ways

But it's all the same

At the end of the day

I have myself to blame

I'm just trippin'

 

You can buy your hair if it won't grow

You can fix your nose if he says so

You can buy all the make-up that M.A.C. can make

But if you can't look inside you

Find out who am I to

Be in a position to make me feel so damn unpretty

 

I feel pretty

Oh so pretty

I feel pretty and witty and bright

 

Never insecure until I met you

Now I'm being stupid

I used to be so cute to me

Just a little bit skinny

Why do I look to all these things

To keep you happy

Maybe get rid of you

And then I'll get back to me (hey)

 

My outsides look cool

My insides are blue

Everytime I think I'm through

It's because of you

I've tried different ways

But it's all the same

At the end of the day

I have myself to blame

Keep on trippin'

 

You can buy your hair if it won't grow

You can fix your nose if he says so

You can buy all the make-up that M.A.C. can make

But if you can't look inside you

Find out who am I to

Be in a position to make me feel so damn unpretty

 

I feel pretty

Oh so pretty

 

I feel pretty and witty and bright

And I pity

Any girl who isn't me tonight

 

I feel pretty

But unpretty

 

 

glee S2, Born This Wayでレイチェルとクインがデュエットしてます。この2人のデュエットも好きだなー。そしてこの歌も好き。レイチェルはクインに対してめちゃくちゃコンプレックスがあって(美人だし、フィンの恋人だし、人気者だし)、だけど実はクインもレイチェルに対して屈折した思いを抱いてる(格下だと思ってたのに才能豊かだし、フィンも実はレイチェルに気があるってことを分かってるし、自分は実は元デブのいじめられっ子で整形美人だって自覚があるから)。この2人が、お互い「かわいい」「かわいくない」って自分を歌うこの歌を、思春期の女の子同士の関係の危うさとか、一番「外見」でジャッジされる年頃、っていう背景を重ね合わせてすごく切ない気持ちで聴いてました。これがアラサーだったらこれほど美人にコンプレックスを抱いたりしないと思う。17歳だもんなー。なんかTLCのUnprettyのMVとgleeの歌唱シーン見ててうっかり泣きそうになりました。自分ってかわいくない、誰かほかの子みたいになれたら、って思ったことない女の子なんているのかな。

yuifall.hatenablog.com

 

意訳

 

あなたにもこの気持ちを知ってもらえたらいいのに

あなたにもかわいくない子の気持ちを分かってほしい

私のこと「きれい」って言ったけど、それってどういう意味なの?

鏡の中をのぞけば、そこにはいつもの私

長い髪をした代り映えのしない私

 

外見はクールでも中身はブルー

なにもかもうまくいかないのはあなたのせいよ

色んなやり方を試したけど、結局どれも同じ

一日の終わりになると、自分を責めてしまうの

失敗だったって

 

髪が伸びないならエクステをつけられる

彼が気に入るなら鼻も整形できる

M.A.Cの化粧品を買い占めたっていいの

だけどもし自分の内面を見ることができないなら

知るべきよ、自分をとても醜いと思わせているのは自分自身だって

 

私ってかわいいわ

とってもかわいの

私はかわいくて頭がよくて輝いてる

 

あなたと出会うまでは自信があったのに

今では馬鹿みたいに感じるの

前はちょっと痩せてたし、自分がかわいいって思えた

どうして心を砕いてあなたを喜ばせようとしてるんだろう

たぶんあなたから離れられれば、自分自身に戻れるのかも

 

外見はクールでも中身はブルー

なにもかもうまくいかないのはあなたのせいよ

色んなやり方を試したけど、結局どれも同じ

一日の終わりになると、自分を責めてしまうの

失敗だったって

 

髪が伸びないならエクステをつけられる

彼が気に入るなら鼻も整形できる

M.A.Cの化粧品を買い占めたっていいの

だけどもし自分の内面を見ることができないなら

知るべきよ、自分をとても醜いと思わせているのは自分自身だって

 

私ってかわいいわ

とってもかわいいの

 

私はかわいくて頭がよくて輝いてる

同情するわ

今夜、私以外の全ての女の子たちに

 

私はかわいいわ

だけど醜いの

 

 

yuifall.hatenablog.com

yuifall.hatenablog.com

yuifall.hatenablog.com